Co-creation

#15 THE DANCING CROSS WALK SIGNAL

Kapitel 4, sid 190
Stimulera fysisk interaktion

Rastlösa, vårdslösa och djärva fotgängare som inte kan vänta vid övergångsställen med trafikljus är statistiskt sett utsatta för allvarliga skador i trafiken. Varför inte göra det mer underhållande att vänta och samtidigt motverka skador och förlust av liv, tänkte Smartcar. Man såg till att animera ovanligt livliga och dansande röda gubbar på ett LED-trafikljus vid ett vanligt övergångsställe. Inte långt därifrån installerades en dansbox med ett disco som bjöd in folk till en kort improviserad dans för att göra det roligare att vänta på den gröna gubben innan de går över gatan. Resultaten från Lissabon under en sommar sägs ha visat på en reduktion i hur många som gick emot rött ljus med 81 procent där dessa trafikljus var installerade. Aktiviteten är en del av Smartcars WhatAreYouFor varumärkeskampanj som vill uppmana till innovationer som gör städer säkrare på ett okonventionellt sätt.

#18 The pie in the sky

Kapitel 4, sid 195
Sök feedback innan du får feedback

År 2009 nådde Dominos Pizza, USA:s största pizzakedja, botten när en video spreds i sociala medier som visade hur anställda på Dominos besudlat kundernas mat, vilket blev ett hårt slag mot trovärdigheten. En återhämtningsperiod följde som lämnade tid för utformning av the Pizza Turnaround. Lösningen var att initiera en fullständig transparens kring hur kunderna upplevde pizzorna och man uppmuntrade kunderna att ladda upp bilder på faktiska pizzor på ShowUsYourPizza.com med olika incitament och la upp dessa bilder oredigerade. Bland annat kunde de ses på en enorm skärm på Times Square i New York. Den möjliggjorde för alla kunder som beställt mat att med hjälp av Dominos Pizza tracker app dela sin ofiltrerade återkoppling med hundratusentals fotgängare på Manhattan, turister från hela världen och nästan alla andra genom visning av materialet på internet. Förutom svordomar och irrelevanta kommentarer, var ingenting exkluderat oavsett hur negativt omdömet var. Genom detta har Dominos Pizza blivit en av branschens mest framstående fallstudier för transparent marknadsföring och deras tillvägagångssätt har lönat sig att döma av företagets egna siffror. När styrkan i sociala medier skapade en negativ transparens och exponering av Dominos fann de modet att återgälda genom att uppmärksamma sina fel, ta ansvar, lyssna och vara öppna – på detta sätt ändrade de sitt koncept och attityderna till varumärket. Den viktiga lärdomen är att välja att vara naturligt transparent och ta ansvar innan du ertappas med byxorna nere.

#19 kvitterholkarna

Kapitel 4, sid 197
Stimulera goda initiativ

Småfåglar är viktiga för den biologiska mångfalden, men i takt med att städerna tätnar, försvinner fåglarnas naturliga bohålor. Bygg-Ole ville hjälpa till att ta ansvar i frågan och såg fågelholksbygge som det perfekta projektet att involvera kunderna i. Alla kan bygga en holk och genom att göra det kunde dessutom intresset för hemmaprojekt stimuleras. För att ge fåglarna en egen röst och sprida budskapet, satte man upp specialbyggda holkar med kamera, rörelsesensor och internetuppkoppling. Dessa holkar gjorde så att fåglarna som flyttade in där kunde ”twittra” genom att passera in och ut ur holken. Genom initiativet slogs två flugor i en smäll då fåglarnas bostadsbrist motverkades, samtidigt som fler kunder strömmade till Bygg-Ole för att köpa material till holkbygget. Insatsen är ett uttryck för Bygg-Oles vilja att vara en aktiv spelare i den lokala samhällsutvecklingen vilket man manifesterar i kommunikationskonceptet ”Oss grannar emellan”. 

#22 SJUNG CHIQUITITA FÖR FLICKORS RÄTTIGHETER

Kapitel 4, sid 201
Samverka för större mening

Genom ett samarbete mellan UNICEF Sverige och ABBA The Museum startades ett initiativ att samla in pengar till kampen för flickors rättigheter. Redan 1979 donerade ABBA alla sina Royalties för låten Chiquitita till Unicef. Med den nya satsningen ”Press Play to Give” skruvades volymen upp för insamlingen. Nya artister uppmanades att göra covers. Ju mer låten spelas – på radio, tv, film, skivor och streaming – desto mer pengar samlas in till arbetet för unga flickors rättigheter i världen. Även Universal Music Publishing och Polar Music skänker sina intäkter från låten. ABBA The Museum levandegjorde projektet på olika sätt, bland annat genom en ny permanent delutställning om Chiquitita i museet där besökare kan vara med och bidra. De besökare som väljer att sjunga Chiquitita i sångbåsen eller se musikvideon är därmed med och bidrar till UNICEF. På så vis skapas en djupare innebörd till sången, och gör museibesöket till en ännu större upplevelse.

#24 Color + City

Kapitel 4, sid 203
Koppla ihop människors behov

I Sao Paolo, Brasilien, startade man ett projekt där graffitikonstnärer blir matchade med fastighetsägare som har väggar och murar i behov av dekoration. I stället för att bli kriminaliserade för sin konst och livsstil kan dessa konstnärer nu utöva sitt artisteri lagligt och ägaren till fastigheten få en dekorativ utformning, helt gratis. Dessutom får invånarna i staden en vackrare, mysigare och färggladare stad. På colorpluscity.com publicerar människor sina behov av att få en vägg dekorerad, eller att man själv erbjuder sig att dekorera någons vägg. Konstnärerna får sedan ett certifikat som de kan visa polisen. Projektet är nu väl etablerat i Brasilien och har spritt sig över världen till USA och Europa.

#26 Insane

Kapitel 4, sid 211
Använd co-creation i marknadsföringen

När Gröna Lund skulle bygga upp förväntningarna inför lanseringen av sin unika åkupplevelse Insane, den första i sitt slag, fanns väldig lite information att gå ut med om hur den skulle kännas. Detta vände man till en kommunikationsmöjlighet. Gröna Lund bad då sina fans föreställa sig upplevelsen av åket och filma sig själva hur de trodde att de skulle reagera när väl bergochdalbanan var färdigbyggd och de provade ett åk. En tävling utlystes. Den som fick mest exponering av sin film vann priset att själv få vara med i den officiella reklamfilmen som senare skulle spelas in. Utfallet blev mängder av hemmaproducerade reklamfilmer och en väl förankrad publik kampanj som fansen kände att man hade varit med och skapat tillsammans med Gröna Lund.

#27 Ice pilots

Kapitel 4, sid 214
Använd co-creation i leveransen

På Legoland finns en attraktion som helt och hållet beter sig efter hur användaren programmerat den. Ice pilots heter den. När du går in får du ett simkort som du matar in i en dator. Där får du själv välja hur du vill att ditt åk ska te sig. När du är klar tar du simkortet till en plattform med robotarmar i vilka åkarna spänns fast. Du matar in ditt simkort i roboten och voilà; roboten slänger runt dig i luften och utför de rörelser som du själv programmerat att du ville ha. Du får alltså den upplevelse du själv designat och som Legoland hjälper till att iscensätta.